Fregata "AMERIGO VESPUCCI"

Żaglowiec nazwany na cześć żeglarza florenckiego. Został zbudowany jako wierna kopia żaglowca XVIII wieku. Zbudowała go królewska stocznia Castella Mare di Stabia, Neapol - Włochy, w roku 1931, później trzykrotnie modernizowany.

Amerigo Vespucci jest trójmasztową fregatą z klasycznym dla fregat takielunkiem. Na foku i grotmaszcie nosi po 5 żagli rejowych a na stermaszcie 4 żagle rejowe i bezan żagiel. Między masztami i na dziobowym bukszprycie podnosi po 4 sztaksle. Powierzchnia wszystkich żagli 2581 m2.

Armatorem żaglowca jest Akademia Navale Italiana Szkoła Marynarki Wojennej Włoch w LIVORNO. Ciekawostką jest to, że dysponuje pomieszczeniami dla 500 osób. Żaglowiec liczy aż 260 osobową załogę stałą w tym aż 60 oficerów. Zwykle okrętuje 180 kadetów, 25 instruktorów i 50 osób personelu pomocniczego.

W marynarskim świecie panuje opinia, że apartamenty kapitańskie dorównują wystrojowi najwspanialszych kliprów.

Żaglowiec najczęściej pływa po Morzu Śródziemnym i na Wyspy Kanaryjskie, dookoła Europy i obu Ameryk. Bierze też udział w wielu prestiżowych imprezach dużych żaglowców.

Przy takiej ilości załogi obsługa żagli i urządzeń pokładowych odbywa się przy pomocy mięśni załogi i kadetów, a nie mechanicznie.

Amerigo Vespucci ma 6 pokładów oraz ogromne nadbudówki. Długość jego wraz z bukszprytem to 101,0 m; szerokość 15,5 m a zanurzenie 7,3 m. Posiada silniki pomocnicze 2 x po 1000 KM, Fiat MARELLI.

Pojemność: 2686 BRT. Podnosi 27 żagli o łącznej powierzchni 2581 m2. Przy podniesieniu wszystkich żagli i pomyślnym kierunku oraz sile wiatru, może osiągnąć nawet 17 węzłów. Silniki zapewniają mu szybkość w granicach 11 węzłów.

O urodzie żaglowca niech świadczy fakt, że przed laty, daleko na wodach Atlantyku, przy zachodzie słońca spotkały się amerykański wielki lotniskowiec i włoski żaglowiec szkolny, idący pod pełnymi żaglami. Wielki lotniskowiec okrążył Włochów, po czym sygnalista lampą, alfabetem Morse'a, zapytał: " Jaki to statek? ". Odpowiedź brzmiała: " Amerigo Vespucci, włoski szkolny żaglowiec Marynarki Wojennej ". Wtedy z lotniskowca nadeszły kolejne błyski lampą sygnałową: " Jesteście najpiękniejszym statkiem, jaki kiedykolwiek spotkaliśmy na morzu ".

Dziób żaglowca zdobi aflaston (galion) - figura patrona żaglowca, Amerigo Vespucciego - kartografa i żeglarza z Florencji.

Włoską flotyllę żaglowców szkolnych uzupełniają dwie duże barkentyny. Trzymasztowy "PALINURO" oraz "GIORGIO CINI", która została zbudowana jeszcze w 1896 roku (obecnie jest własnością Francji pod nazwą "BELEM").

Siostrzanym żaglowcem "AMERIGO VESPUCCI" był żaglowiec "CRISTOFERO COLOMBO", który po II wojnie światowej trafił w ramach reparacji wojennych do ówczesnego Związku Radzieckiego i pływał pod nazwą "DUNAJ". W 1970 roku wyeksploatowany żaglowiec pocięto w Odessie na złom.

Kim był patron żaglowca:

Amerigo Vespucciego

ur. 9 marca 1454 r. w Montefioralle (Florencja)

zm. 22 lutego 1512 r. w Sewilli (Hiszpania)

Włoski kupiec, nawigator i podróżnik morski.

W czasie swych wypraw zbadał znaczną część wschodniego wybrzeża Ameryki Południowej. Brał udział w drugiej i trzeciej wyprawie Kolumba.

Brał udział w hiszpańskiej wyprawie do Gujany (1499-1500). Samodzielnie dotarł do Amazonki, zbadał wybrzeże Brazylii, dotarł aż do ujścia Orinoko.

Od 1503 roku zaczęły się ukazywać drukiem listy Vespucciego z barwnymi opisami poznanych krajów. Zyskał tak dużą popularność, że powszechnie jego, a nie Kolumba, zaczęto uważać za odkrywcę Ameryki, a nowo odkryty ląd zaczęto nazywać od jego imienia Ameryką.

Zebrał i opisał:

Wiktor Czapp

amerigo (64K)