alexandervonhumboldt1 (275K)

Untitled

Żaglowiec "ALEXANDER VON HUMBOLDT"

Zbudowany w 1906 roku jako latarniowiec, pełnił tę funkcję przez 80 lat.

Kadłub został zwodowany w stoczni Weserwerft w Bremen - Niemcy, Otrzymał nazwę "RESERVE SONDERBURG", co wskazywało na fakt, że używany był jako latarniowiec zastępczy.

Kolejna jego nazwa to "RESERVE FEHMARNBELT" Od roku 1920 nosił nazwę "RESERVE HOLTENAU". Pod koniec II wojny światowej nazwano go "KIEL Ltv". Kotwiczył w rejonie Zatoki Kilońskiej, był znakiem nawigacyjnym do Kanału Kilońskiego.

W początku 1957 roku został staranowany przez szwedzki frachtowiec i zatonął. Podniesiony z dna, po remoncie i modernizacji ponownie pełnił funkcję latarniowca "KIEL". Po zbudowaniu w połowie 1967 roku stałej latarni "KIEL" osadzonej w dnie morza, na której usytuowano też stację pilotów, latarniowiec Kiel został przerzucony do służby na Morze Północne. Kotwiczył w zatoce helgolandzkiej. W 1986 roku zastąpiono latarniowiec automatyczną świetlną boją. Latarniowiec odstawiono do Wilhelmshafen.

Po naprawie uszkodzeń, jakich doznał po kolizji z inną jednostką w porcie, został odholowany do Bremerhaven, gdzie otrzymał nazwę "CONFIDENTIA".

W połowie lat 80-tych ubiegłego wieku latarniowcem tym zainteresowało się Niemieckie Stowarzyszenie Szkolenia Żeglarskiego (STAG) mające siedzibę w Bremerhaven. Postanowiono kadłub latarniowca przekształcić w żaglowiec szkolny, do czego miał pełne predyspozycje. Plan przebudowy sporządził kpt Manfred Hövener, który później został komendantem tego żaglowca. Całość projektu adaptacyjnego zlecono polskiemu architektowi okrętowemu mgr inż. Zygmuntowi Choreniowi, który już wcześniej projektował żaglowce jak: "Dar Młodzieży", "Pogoria" i inne.

Na takie przedsięwzięcie potrzebne były jednak duże pieniądze. Głównymi sponsorami stali się: browar piwa BECK's z Bremen, armator Egon Harms z Bremen, firma Messerschmidt oraz wielu anonimowych darczyńców. Powołano fundację Deutsche Stiftung Sail Training (DSST), która nadzorowała przebudowę latarniowca, a później zarządzała jednostką.

30 maja 1988 roku Stocznia AG Weser Werft oddała do użytku trójmasztowy żaglowiec szkolny, któremu nadano imię "ALEXANDER VON HUMBOLDT"

Patron żaglowca to baron Alexander von Humboldt (1769-1859) niemiecki wybitny naukowiec - przyrodnik podróżnik, jeden z twórców nowoczesnej geografii.

Ten piękny żaglowiec Niemcy nazywają pieszczotliwie "ALEX". Kadłub latarniowca zaprojektował znany niemiecki konstruktor okrętowy Frederick Middendorf - ten sam, który wcześniej zaprojektował słynny pięciomasztowy żaglowiec "PREUSSEN", który 4 listopada 1910 roku w podróży z Hamburga do Chile, na wysokości Dover w Kanale Angielskim został staranowany przez brytyjski parowiec BRIGTON. Żaglowiec udało się odholować na płyciznę, ale dzieła zniszczenia dokonał szalejący sztorm i na plaży pozostały tylko szczątki pięknego żaglowca.

Kadłub latarniowca ma klasyczne linie żaglowca i znakomicie nadawał się do przebudowy. Eksperci orzekli, że kadłub jest w doskonałym stanie. Wyposażony jest w odpowiednią ilość grodzi wodoszczelnych co jest zgodne z obowiązującymi wymogami przepisów bezpieczeństwa.

Zgodnie z życzeniem głównego sponsora, "ALEX" otrzymał żagle koloru butelkowej zieleni, gdyż jest to kolor firmowy browaru BECK's, co czyni żaglowiec łatwym do identyfikacji.

ALEXANDER VON HUMBOLDT ma charakterystyczną, rzadko spotykaną nadbudówkę. Ciągnie się ona od rufy prawie do fokmasztu. Na śródokręciu utworzone są charakterystyczne wycięcia, nazywane w gwarze żeglarskiej "torbami chomika".

HUMBOLDT otaklowany jest jako bark. Ma tradycyjny, charakterystyczny dla niemieckich żaglowców bezanmaszt z gaflami dolnym i górnym. Reje żaglowca są mocowane na stałe, nie można więc opuszczać ich po zwinięciu żagli. Jedynie grottrumsreja jest podnoszona za pomocą przymocowanego do niej fału.

Żaglowiec "ALEXANDER VON HUMBOLDT" odbywa letnie rejsy szkoleniowe z niemiecką młodzieżą po Morzu Północnym i Bałtyku. Uczestniczy we wszystkich imprezach Tall Ship's Races. W 1992 roku brał udział w regatach z okazji 500 lecia wyprawy Kolumba na kontynent amerykański. Dla uczczenia 200 rocznicy podróży swego patrona, w zimie 1998-1999 popłynął na Karaiby oraz do Ameryki Południowej. Żaglowiec ten odbywa zimowe rejsy na Wyspy Kanaryjskie, zabierając na pokład zamiast młodzieży, dorosłych uczestników szkoleń żeglarskich.

Dane techniczne żaglowca:

Nazwa - ALEXANDER VON HUMBOLDT

Zwodowany w 1906 r., a więc liczy sobie powyżej 100 lat z tym, że 80 lat służył jako latarniowiec.

Przebudowany z latarniowca na żaglowiec w 1988 r.

Projektanci: inż. Frerderick Middendorf - projektant latarniowca.

Kpt. Manfred Hövener oraz inż. Zygmunt Choreń - przeprojektowali latarniowiec na żaglowiec.

Stocznie: budowa latarniowca AG Weserwerft Bremen.

Przebudowa na żaglowiec: kadłub i wyposażenie wnętrz - Szczecińska Stocznia Remontowa "Gryfia". Otaklowanie i żagle - Stocznia AG Weserwerft Bremen.

Właścicielem żaglowca jest Deutsche Stiftung Sail Training Niemcy. Podnosi banderę niemiecką. Otaklowany jest jako bark.

Długość całkowita 62,55 m., długość kadłuba 53 m., szerokość 8,02 m., zanurzenie 4,88 m., pojemność 450 BRT, wyporność 800 ton.

Podnosi 23 żagle o łącznej powierzchni 1035 m2. Posiada trzy maszty - 2 urejone, fokmaszt 5 rei, grotmaszt 6 rei, bezanmaszt suchy. Silnik pomocniczy 510 KM - silnik Diesel MAN. Szybkość na silniku około 10 węzłów. Przeznaczenie - statek szkolny. Załoga profesjonalna - 25 osób, szkoleniowa 35 osób, - łącznie 60 osób.

Zebrał i opisał Wiktor Czapp

Szczecin, listopad 2011 r.